FESTIVAL-REGLER
ANSÖKAN
1. För att kunna delta i ”Thank you for the music” ska du vara i åldern 7-19 år
(född 1997-2009)
* Du som är född 2009 måste dock fylla sju år senast 31 augusti 2016 för att
kunna ansöka.
2. Alla deltagare i ”Thank you for the music” kommer att väljas ut efter att
ha skickat in en ansökan, eller genom att få en specialinbjudan.
3. Du kan ansöka som solist eller som duo
4. Att ansöka kostar inget
5. Alla ansökningar ska göras i enlighet med information i
” Ansökan”-menyn högst upp på denna sida.
6. Att klicka ”Jag godkänner villkoren” i ansökningsformuläret är detsamma som
att du/din officiella följeslagare skriver under ett avtal, där ni godkänner och
går med på samtliga regler och villkor gällande ”Thank you for the music”
7. Senaste ansökningsdagen är 29 maj 2016
8. Alla ansökningar kommer att ses och bedömas av en intern jury/kommitté.
Senast den 31 maj 2016, kommer vi att kontakta de ansökande som blivit
antagna, via e-mail.
* Notera att deltagarna inte kommer att väljas ut/kvoteras baserat på
vilket land de kommer ifrån eller om man är kille eller tjej. Endast den
musikaliska och artistiska talangen räknas.
9. Uttagningjuryns beslut om vilka som får de totalt 40 deltagarplatserna
skall respekteras och kan ej överklagas. Vänligen notera att vi inte kommer att
inleda några diskussioner kring eller bemöta några klagomål om varför en viss
ansökande blev antagen eller ej.
10. Om du fått en specialinbjudan, följer du anvisningarna som medföljer.
* Specialinbjudan innebär att du redan är antagen som deltagare i festivalen.
* Festivalens arrangörer förbehåller sig rätten att ge specialinbjudna deltagare
lägre pris, alternativt gratis deltagande.
RESA, BOENDE OCH AVGIFTER
11. Deltagaravgiften är 500 kr/deltagare, och betalas i enlighet med de i
instruktioner du får via e-mail om du blir utvlad som deltagare.
Betalning sker senast den 10 juni 2016.
* Efter betalning är deltagarvgiften ej återbetalningsmöjlig
12. Alla resekostnader, hotell, försäkringar, utflykter, och måltider
betalas av deltagarna själva.
13. Hotell City är det officiella hotellet för festivalen. Du bokar och betalar i
enlighet med informationen du får via e-mail. Bokning och betalning
(hotel och inkluderade måltider)sker senast 10 juni 2016.
14. Om du vill avboka ditt festivaldeltagande, alternativt hotell (och inkluderade
måltider) måste detta göras senast
30 dagar innan incheckning, om återbetalning ska vara möjlig.
(gäller endast svenska deltagare)
15. Alla deltagare ska vara på plats i Gävle enligt den information som kommer
att skickas ut från arrangören. BOKA INTE resa eller hotell innan du
fått bekräftelse via e-mail från oss att du blivit utvald som festivaldeltagare.
KONSERTER & TÄVLING
16. De artister som valts ut att delta i ”Thank you for the music” förbereder sig för
tre framträdanden. (Varje deltagare kommer att behöva 2 låtar)
a) Välkomstkonserten - stor utomhusscen på Stortorget i Gävle.
Till denna konsert väljer du fritt den låt du vill sjunga.
(Det kommer inte finnas möjlighet till soundcheck/genrep för denna konsert)
b) Sångtävlingen, som kommer att göras som en skolkonsert för
barn/ungdomar i deltagarnas egen ålder, på Gävle Konserthus.
Du väljer låt fritt, men tänk på att publiken är ung och troligen föredrar
moderna poplåtar.
c) Galakonserten, som kommer att hållas under festivalens finalkväll, på
Gävle Konserthus. Vinnarna från varje åldersgrupp kommer att framträda,
och även andra deltagare som fått pris eller specialomnämnande av juryn.
*Vänligen notera att på Galashowen är det festivalarrangören som
bestämmer vilka låtar deltagarna ska sjunga.
* Vi arbetar också med möjligheten att få till ytterligare liveframträdanden
för deltagarna.
Då vi ännu inte vet detaljer om dessa eventuella ”bonuskonserter”, vill vi
att alla vet om och förstår att vi inte kan garantera att alla deltagare kommer
att få sjunga lika mycket.
17. Deltagarna i ”Thank tou for the music” tävlar i fyra åldersgrupper.
Födelseåret bestämmer vilken åldersgrupp de tävlande tillhör.
Grupp1: 8-10 år (Födda 2009, 2008, 2007 och 2006)
Grupp 2: 11-12 år (Födda 2005 och 2004)
Grupp 3: 13-15 år (Födda 2003, 2002 och 2001)
Grupp 4: 16-18 år ( Födda 2000, 1999, 1998 och 1997)
18. En professionell jury kommer att plocka ut en vinnare, en tvåa och en trea
i varje åldersgrupp. Ett Grand Prix kommer också att delas ut.
Detaljer om juryns kriterier m.m, hittar ni
om ni går till menyn "Festivalen" överst på denna sida och sedan väljer
undermenyn "jury-kriterier-priser”.
19. Priserna består av pokaler, medaljer och diplom.
20. Inga coacher eller andra som är i nära relation med någon deltagare får sitta
i juryn.
21. Vänligen notera att under alla framträdanden i Konserthuset, kommer
publiken troligen få sätta sig före festivaldeltagarnas anhöriga/följeslagare.
Detta betyder att dessa troligtvis inte kommer hamna på de främre raderna.
Det är Konserthusets personal som bestämmer var festivaldeltagarnas
anhöriga/följeslagare ska sitta.
22. Notera också att under konserterna är det bara deltagarna och festivalens
personal som får vistas backstage.
LÅTAR & FRAMTRÄDANDEN
23. Alla låtar framförs live, med singback-bakgrund. Bakgrundskörer är tilllåtna
förutom leadsången. (Stämmor som dubbar leadsång i t.ex refrängen är ok)
24. Varje singbackbakgrund ska vara en wav-fil av högsta kvalitet och ska skickas
till oss enligt de anvisningar ni kommer att få via e-mail.
25. Låtarna får inte överstiga 4 minuter.
26. Startordning för alla framträdanden presenteras på det officiella
informationsmötet.
27 .Två deltagare kan inte använda samma låt. Den första som väljer en speciell
låt är den som kommer att få framföra den.
28. Festivalen reserverar rättigheten att spela in, fotografera och publicera alla
framträdanden och aktiviteter under hela festivalen.
29. Varje deltagare/ officiell följeslagare tar fullt ansvar för eget användade av
kopieringsskyddat material.
30. Festivalens arrangörer har rätt att ändra olämpliga sångtexter, låtar ,
scenmanér och kläder.
FESTIVALENS ANDA
31. Den allra viktigaste regeln i ”Thank you for the music” är festivalens anda.
* Det är oerhört viktigt att alla håller en vänlig, respektfull och vänskaplig ton
gentemot varanda.
* Ha ett öppet, generöst och tålmodigt sinne och ha överseende med
oväntade problem som kan dyka upp på vägen t.ex förseningar, tekniska
problem och liknande.
* Vänligen förstå att vi inte kommer att inleda några diskussioner eller
bemöta eventuellt missnöje gällande placeringar på sångtävlingen, eller
ojämn sångfördelning på Galakväll eller på eventuella bonusframträdanden.
* Skulle någon inte respektera detta, har arrangören rätt att exludera
vederbörande från festivalen, utan möjlighet att få pengarna tillbaka.
OFFICIELL FÖLJESLAGARE
32. I ansökningsformuläret måste ni fylla i en Officiell Följeslagare, om den
ansökande deltagaren är under 18 år Detta måste vara någon som är över 18
år. Gärna en förälder eller en coach.
33. DEN OFFICIELLA FÖLJESLAGARENS ANSVAR ÄR ATT:
- Signera dokumentet där ni accepterar festivalens alla regler och villkor.
Detta görs då denne klickar i "Jag accepterar..." på ansökningsformuläret.
- Noggrannt läsa igenom alla regler och villkor för festivalen
- Att hålla sig uppdaterad på eventuella förändringar
-
- Att ordna färdmedel så att deltagaren finns på plats i Gävle på angiven tid.
- Att meddela oss ifall ni vill använda er av vår transfer från Arlanda till Gävle.
- Se till att din artist finns på plats i Gävle på angiven tid, onsdagen den 31
augusti 2016, om denne blir utvald som festivaldeltagare
- Att boka hotellet, enligt de anvisningar vi kommer att skicka till dig via
e-mail, om din artist blir utvald som festivaldeltagare.
- Att se till att alla i din grupp följer och respekterar alla regler och villkor för
festivalen.
ANNAT VIKTIGT
34. Arrangören har rätt att göra ändringar gällande schema, konsertform,
åldersgrupper, och antalet deltagarplatser om det blir till fördel för festivalen.